PODCAST NIEUWE DOKTER
De dood. Koffie, cake en een uitvaartcentrum waar je binnen een uur weer wordt uitgeveegd. Of een uitvaart, waarin vrienden de overledene helemaal niet herkennen.
De dood. Koffie, cake en een uitvaartcentrum waar je binnen een uur weer wordt uitgeveegd. Of een uitvaart, waarin vrienden de overledene helemaal niet herkennen.
Hoewel het idee van een uitvaart voor veel mensen iets is waar ze liever niet aan denken, is de uitvaartbranche ook aan trends onderhevig. Steeds meer mensen willen van hun begrafenis namelijk iets bijzonders maken. Marieke van der Weiden kan je daarbij inspireren en helpen.
De onverwacht snelle dood van haar goede, super culturele vriend Eric den Hartigh, komt in 2015 hard aan bij Marieke van der Weiden. Het is haar ‘eerste dichtbij-dood’. “Tien jaar lang waren we dik en dun. We deden allerlei acties bijvoorbeeld met bordurende senioren in nachtclubs of stalen bloemen van het Bloemencorso in Zundert om daarmee Rotterdam groener te maken en hadden een galerie. ‘Ik geloof dat ik doodga’, zei hij op een dag via de telefoon. Zes weken later was hij dood. Kanker.
Zo Marieke, de een z’n dood is de ander z’n brood. Maar toen was er ineens corona en daar stond je dan met je Funeral Rockstars op 1,5 meter afstand.
"De coronacrisis heeft de ontwikkelingen in de uitvaartbranche sowieso in een stroomversnelling doen belanden, vertelt uitvaarttrendwatcher Marieke van der Weiden, die met haar bedrijf Funeral Rockstars trendtours doet en lezingen geeft om de traditionele uitvaartbranche te inspireren."
Nadat een goede vriend, Rotterdams icoon en zakenpartner in 2015 overleed aan kanker, kwamen we in een troosteloze aula in Crooswijk bij elkaar om afscheid van hem te nemen. Dat voelde niet goed. Toen zijn we naar de Arminiuskerk gegaan om zijn leven te vieren. Veel vrienden namen wat mee: taart, een kratje bier, nootjes. Er kwam zoveel los. Waarom is dit niet de norm, dacht ik. We werden gesponsord door allerlei Rotterdamse merken en zetten binnen enkele uren een enorm afscheidsfeest op met alle creatieven en relevanten van Rotterdam Aangezien ik nog een wetenschappelijk onderzoek moest doen voor de afronding van een masterstudie brandmanagement, besloot ik te onderzoeken of ik grote merken kan koppelen aan de uitvaartbranche
Onze nieuwe religie zijn merken. Dat bepaalt onze identiteit. Zo is er een vent die met 200 pakjes Marlboropakje zijn eigen uitvaartkist in elkaar heeft gelijmd. Iedereen gaat dood, iedereen krijgt er mee te maken. Wat dat betreft is de dood een prima businessmodel. Alleen willen mensen niet aan hun eigen dood denken of van tevoren hun uitvaart regelen.
Met haar snelle, speelse, maar ook wetenschappelijk onderlegde brein is Marieke de rest van de wereld vaak minstens vijf jaar voor. In het begin van haar carrière was ze onder meer berucht als ‘doorbitch’ van Now & Wow, werkte ze nauw samen met underground kunstplatform en galerie Roodkapje, ontwierp ze een trainingspakkenlijn met bommen en pistolen die de Bijenkorf haalde en borduurde ze in nachtclubs met bejaarden. Voor haar talloze fantasierijke acties sleepte ze menig award binnen. ‘You name it, we nailed it’, vat ze zelf kort samen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb